Darwine ontwikkelt websites waar mensen met elkaar kennis maken of kennis met elkaar delen: mooi maatwerk.

We tonen u graag een aantal van onze succesvolle projecten.

link Referenties
link Route

ADRES
's-Gravenweg 190
3062 ZL Rotterdam
KvK 24348991 0000

tel 010-2133996
mob (Inne) 06-42804208
info@darwine.nl
WAAR ZIJN ONZE KLANTEN TROTS OP?
Op van alles! (bekijk onze referenties)

We realiseren veel. Van websites tot CD-roms, van eenvoudige sites tot wetenschappelijk onderzoek. Hieronder hebben we het een en ander voor u verzameld. We hopen dat het een goed overzicht van onze mogelijkheden geeft. Mocht u specifieke vragen hebben, aarzel niet ons dan te mailen.

'LERENDE' WEBSITES

cbo werken zonder wachtlijsten
Op het gebied van kennismanagement hebben we de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan bij het ontwikkelen van projecten voor grote organisaties en kenniscentra. Onze achtergrond als computergame-ontwikkelaars heeft onze kijk op kennismanagement gekleurd: behoeftegestuurd.

Kennismanagement heeft zijn oorsprong gevonden in de behoefte van het hogere management om 'grip' te krijgen op alle kennis die in het bedrijf te vinden is. 'Stel je voor dat de werknemers een andere baan krijgen?'
Dus was de vraag vooral: 'Hoe houd ik alle kennis in mijn bedrijf? Hoe weet ik wat wij allen weten?' Deze aanpak bleek geen succes - werknemers zagen de meerwaarde niet. Men erkent nu echter wel het belang van de gebruiker: 'Welke kennis heb ik nodig om goed te functioneren? Hoe kunnen anderen ervan profiteren?'

Een tweede aandachtspunt is de cultuur: 'Is men klaar voor het delen van kennis?' Regelmatig merken we hoeveel moeite het kost afstand te doen van de zekerheid van 'gesloten monden'. Bij ons ligt dan de uitdaging dŪe stapjes te maken die men wťl bereid is te nemen. 'Hoe verleid je mensen naar een ander gedrag?'
Hieronder staan een enkele voorbeelden met eenzelfde doelstelling, echter elk met een andere benaderingswijze.

link NVDK
link ERASMUS UNIVERSITEIT
link APOTHEKERSBEROEPSKEUZE
link CBO, NVvO, NVvP, NVvR
link ARBO KENNISCENTRUM ZORG & WELZIJN
link CBO WERKEN ZONDER WACHTLIJSTEN
link SANQUIN CONTRACTEN EN VERGUNNINGEN DATABASE



INTERACTIEF BELEID OP INTERNET

forum lijst fortuyn
Hoe zet je als organisatie de eerste stapjes richting een volwaardig interactief beleid? Hoe zorg je dat discussies met grote groepen belanghebbenden niet uit de hand loopt? Hoe kweek je betrokkenheid? Hoe haal je de 'macht van de massa' naar boven in ieders voordeel? Dit zijn een paar vragen die langskomen bij het ontwikkelen van interactieve beleidsvormen op het net.

Wij zijn in aanraking gekomen met interactieve beleidsvorming rond 2001. Ter gelegenheid van haar 71e lustrum vroeg Universiteit Utrecht ons een digitaal kennis-spel te ontwikkelen. Centrale vraag hierbij was voor ons: Wie wil je dat het spel wint? Diegene die het meeste weet of diegene die het meeste leert?
We hebben een platform ontwikkeld waarop mensen samen naar oplossingen van problemen zochten en men op basis van spelregels kon bepalen wie het meest waardevol daarbij geweest was. Een reputatiesysteem.

Deze 'beleidsmaker' werd een jaar later ingezet op het intranet van CMG: hier konden werknemers discussiŽren over secundaire arbeidsvoorwaarden. Men kon binnen de disucssies aan reputatie en daardoor aan invloed winnen. Deze invloed werd gebruikt in stemronden na afloop van de discussie.

Later werd aan dit discussieplatform een viewer toegevoegd. Gemeente Zaanstad was de eerste gemeente in Nederland die dit forum (nog steeds) toepast. Later hebben een aantal Waterschappen dit toegepast voor de Waterschapsverkiezingen en op dit moment wordt het als intern en extern forum gebruikt door de FNV en List Fortuyn.

link UNIVERSITEIT UTRECHT BTB
link LOGICACMG
link GEMEENTE ZAANSTAD ( versie 1 en 2)
link GEMEENTE NEDERPOORT ACHMEA
link WATERSCHAPSVERKIEZINGEN RIJNLAND
link FNV FORUM (pdf-file 980kb)
link FORTUYN FORUM (pdf-file 2,4Mb)


VIRTUAL COMMUNITIES

veteranendag
Het op poten zetten van een gezonde virtual community is een uitdagend proces. Niet alleen de techniek moet kloppen, ook de communicatie. Het lijkt soms op Baron van MŁnchausen die zichzelf aan zijn haren uit het water trekt: er is namelijk geen 'buitenstaander' die voor een groep mensen een 'gezonde virtuele gemeenschap' kan creŽren. De essentie van het succes van de gemeenschap ligt bij de gebruikers. ZŪj maken het tot een succes.

De uitdaging is hoe je de doelgroep kan uitnodigen mee te bouwen aan deze virtuele omgeving. Het is van elementair belang aan te sluiten bij de diepere behoeften van deze groep en hen stap-voor-stap te volgen in het bouwproces. Dit betekent voor allen vaak een cultuuromslag.

link EVAAVE
link HES AMSTERDAM
link LEGAL CAPITAL
link NVKZ Q-KENNIS
link NABUUR
link RFiD SOCIETY
link NIP KENNIS NETWERK (pps-file 3,0Mb)
link VETERANENDAG (ppt-file 2,6Mb)
link RSM ERASMUS UNIVERSITY ROTTERDAM (pps-file 4,4Mb)


WEBSITES


ADVIES & CURSUSSEN

min van defensie
We hebben naast het ontwikkelen van concrete projecten ook doctoraal studenten van verschillende universiteiten begeleid en voor diverse partijen advieswerk gedaan. Samen met afstudeerders bestudeerden we aandachtsgebieden waar de markt nog niet rijp voor is, maar wat in de toekomst snel zou kunnen veranderen. Zoals sociale netwerkanalyse van groepen op intranet- of internetomgevingen.

In 1999 heeft Gerard Kromhout (TU Delft; industrieel ontwerpen) een spel ontwikkeld voor de bovenbouw van het lager onderwijs met als doel 'samenwerken'. De hele klas speelt met elkaar op ťťn computer (meer staan er niet in het lokaal).

Het tweede project is een studie van Marcel Broeken (Universiteit Utrecht; informatica) naar het genereren van een sociaal netwerk uit een discussieplatform op basis van de PageRank algoritmen die de zoekmachine 'Google' gebruikt. Het resultaat is een plattegrond van alle deelnemers, gerangschikt in een web op basis van hun meningen.

De laatste drie voorbeelden betreffen advieswerk en een trainingsprogramma. Allen hadden ze te maken met het meer 'leven' brengen in bestaande websites. Een bekend probleem bij veel bedrijven en organisaties.

link TU DELFT SAMENWERKSPEL
link UNIVERSITEIT UTRECHT SNA
link STATISCH CMS WORDT DYNAMISCH
link ACHMEA
link MINISTERIE VAN DEFENSIE
link MINISTERIE VAN VERKEER EN WATERSTAAT


COMPUTER GAMES

WML management game
In 1998 en 1999 hebben we onder de naam Identity Digital met name computergames ontwikkeld. Wij zien spellen in principe als een communicatiemedium. Deze kunnen dus voldoen aan communicatie-doelstellingen. Wat wil men in dat geval realiseren? Nieuwsgierigheid opwekken? Kennisoverdracht bewerkstellingen, klanten binden of een gedragsverandering bewerkstelligen?

Voor PTT Post hebben we in het jaar 1999 een zevental projecten gerealiseerd waarin dit concept centraal stond. Daarnaast hebben we ook commerciŽle spellen op CD voor verkoop in de winkel gemaakt. Deze laatste twee zijn beiden genomineerd geweest als Speelgoed van het Jaar.

link PTT POST SITE VAN DE EEUW
link BORIS & BIBI
link JUMBO ELECTRO
link WML MANAGEMENT GAME



LAATSTE PROJECTEN